Irriterande Stockholmsfenomen

Jag bor i innerstaden och reser således varje dag med tusentals andra människor på både tunnelbanan och innerstadsbussarna, därför har jag observerat situationer som ständigt återkommer. Nu kanske jag framstår som en riktigt gnälltant men jag tycker personligen att det är skönare att få ur sig saker och därmed kunna släppa irritationen och kanske även lära ut lite Stockholmsvett, vad vet jag. Känner ni igen detta Stockholmare?

Tänk; tidig morgon, runt åtta snåret då en stor del människor redan börjat ta sig till arbete, skola eller vad man nu pysslar med under dagen. Tunnelbanan är knökfull, du behöver inte ens hålla i dig för att du är så pass klämd mellan alla andra i vagnen och står i princip helt stilla när tåget kränger.

Händelse; människor omkring dig börjar trängas med en lätt panik i blicken och försöker krampaktigt ta sig fram till dörren genom den solida männsikoväggen. Varför? Jo för att tåget snart ska stanna vid T-centralen. Vid sådana här tillfällen vill jag verkligen veta hur folk tänker! Tror de att de absolut inte kommer att få komma av tåget? Jag menar det är ju inte för intet som T:et i T-centralen står för just Tunnelbane(-centralen) alla linjer går där, de allra FLESTA ska av eller på här.

Okej om du är en lurk från landet men detta fenomen sker varje morgon, är folk så rädda att de ska bli instängda i vagnen för evigt eller att ingen i hela vagnen, speciellt inte de som redan står klämda mot dörrarna, ska gå av vid T-centralen? Känns det här som någonting helt nytt? Good for you, kom ihåg du läste det här på rohans.blogg.se först.
Vidare när jag ändå är i farten kan jag passa på att nämna ett par fler stationer som hör till innestan där du inte behöver få jagad blick och bli kallsvettig över att bli instängd på tåget;

Fridhemsplan, blåalinjenmänniskor och alla innerstadsbussar utom 2:an
Odenplan, här byter många grönalinjenåkare till bussar som i sin tur ansluter till röda linjen
Hötorget, inte en speciell anledning, var bara inte orolig
Slussen, byta både till bussar och annan linjefärg
Gamla stan, samma som Slussen
Tekniska högskolan, här byter alla högskoleelever, långdistans-Norrtäljare och minitåg (läs; roslagsbanan) T-centralen, enough said..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Vill du synas i bloggen? Kontakta mig Rohan
[email protected]



RSS 2.0
Vill du ha fler besökare till din blogg?